ФОРМУВАННЯ МОВЛЕННЄВОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ УЧНІВ
НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ
|
Завдання
педагога в тому, щоб підвести дітей до
дверей життя,дати ключ і навчити учня користуватися цим інструментом. В. Сухомлинський |
Модернізація мовної освіти спричинена необхідністю
підвищення якості освітніх послуг, актуалізує компетентнісний підхід до навчання державної мови.
Зміст курсу
української мови формує комунікативну мовленнєву, мовну, соціокультурну і діяльні
сну компетенції особистості учня.
Сформулюємо визначення поняття «національно-мовна особистість». Це передусім
національно свідома особистість, тобто носій національної свідомості, рідної мови,
культури, людина, яка володіє сукупністю знань, уявлень з мови та вміє творчо використовувати
їх у різних видах мовленнєвої діяльності. Отже, коли йдеться про формування особистості
відповідно до вимог сьогодення виникає питання, якими компетенціями вона має володіти.
Поняття "компетенція" традиційно вживається у значенні "коло
повноважень", "компетентність" же пов'язується з обізнаністю,
авторитетністю, кваліфікованістю. Тому доцільно в педагогічному сенсі користуватися
саме терміном "компетентність".
Які основні складові компетентності?
По-перше, знання, але не просто інформація, а
швидкозмінювана, динамічна, різноманітна, яку треба вміти знайти, відсіяти від непотрібної,
перевести у досвід власної діяльності.
По-друге, уміння використовувати це знання у
конкретній ситуації; розуміння, яким чином добути це знання, для якого знання який
метод потрібний.
По-третє, адекватне оцінювання - себе, світу, свого
місця у світі, конкретного знання, необхідності чи зайвості його для своєї діяльності,
а також методу його здобування чи використання.
Зараз багато уваги приділяється ключовим, так званим соціальним компетенціям
молодої людини. Викликають інтерес
питання, пов'язані з мовною компетенцією.
Якщо розглядати мовну компетенцію як узагальнене поняття інтегрованої властивості
особистості, то структура цієї компетенції включає три основні (специфічно предметні)
блоки: власне мовні, мовленнєві і комунікативні компетенції.
Теоретичною основою для групування навчально-предметних компетенцій з мови є
такі положення:
Ø мова –
знакова система;
Ø мова –
генетичний код нації;
Ø мова –
найважливіший засіб спілкування людей;
Ø мова –
засіб формування та існування думки;
Ø мова – засіб
соціалізації людини;
Ø мова існує в
мовленні.
Усі компетенції, на які
орієнтується вивчення української мови, тісно взаємопов'язані. Скажімо,
соціокультурні є основою для вироблення творчих мовленнєвих умінь, зокрема текстотворчих.
Адже якщо в учня немає ніяких почуттів, бідний внутрішній світ, духовний світогляд,
то він не має про що говорити, у нього немає потреби займатися творчою мовленнєвою
діяльністю. Діяльнісні компетенції є опорою для розвитку комунікативних,
мовленнєвих і власне мовних. Оскільки мова – засіб формування думки, то на
цьому ґрунтується зв'язок власне мовних компетенцій з діяльнісними тощо.
Доцільно виділити три
групи власне предметних компетенцій, кожна з яких має свої різновиди.
Розглянемо основні різновиди, враховуючи соціальні запити й потреби передусім українського
суспільства.
Власне мовні компетенції: ü знання базових мовознавчих понять,основних відомостей з
різних розділів мовознавства, передбачених програмою з українськоїмови; ü базові лексичні, граматичні, стилістичні, орфоепічні,
правописні вміння; ü внутрішня потреба вивчати українську мову (як рідну,
державну); ü розуміння зображувально-виражальних можливостей рідної
(української) мови; ü уміння внутрішньо проникати в смисл дидактичного
тексту; ü уміння здійснювати різні види мовного розбору; ü лінгвосоціокультурні компетенції (інтеграція знань
лінгвістичної і соціокультурної змістової ліній курсу української мови, серед
них знання правил мовленнєвого етикету українців, виразів народної мудрості); ü досвід самостійної предметної діяльності -
навчально-пізнавальної, аналітичної, синтетичної |
Мовленнєві
компетенції: ü
знання
базових мовленнєвознавчих понять; ü
здатність
адекватно сприймати, розуміти, оцінювати і відтворювати почуте чи прочитане; ü
здатність
до мовленнєвої творчості; ü
здатність
планувати, готувати майбутнє висловлювання в різних жанрах за інтерактивними
і трансактивними схемами, виступати з повідомленням; ü
здатність
реалізовувати задум у процесі мовленнєвої діяльності; ü
здатність
до асоціативної мовленнєво-мислительної діяльності; ü
уміння
аудіювання, читання, говоріння, письма; ü
гнучке
вміння використовувати засоби рідної (української) мови залежно від типу,
стилю мовлення; ü
навички
красномовства; ü
уміння
редагувати власне та чуже мовлення; ü
здатність
до контролю, самоконтролю результатів мовленнєвої діяльності. |
Комунікативні компетенції: ü уміння доцільно використовувати засоби рідної
(української) мови в практиці живого спілкування; ü уміння наводити переконливі аргументи в процесі
розмови; ü здатність орієнтуватися в ситуації спілкування,
комунікативно виправдано добирати вербальні і невербальні засоби і способи
для оформлення думок, почуттів у різних сферах спілкування; ü уміння встановлювати і підтримувати контакт із
співрозмовником, змінювати стратегію, мовленнєву поведінку залежно віл
комунікативної ситуації; ü досвід особистої відповідальності за власну
комунікативну поведінку, вимогливість до свого мовлення. |
Таким чином, мовну компетенцію можна розглядати, як загальне комплексне
поняття, що свідчить про рівень навчальних досягнень з мови та мовленнєвого
розвитку учня; у вужчому тлумаченні, як одну з її складових (різновид
навчально-предметної компетенції з української мови), тобто власне мовну,
пов'язану із засвоєнням лінгвістичної змістової лінії курсу української мови.
Компетентнісний підхід до навчання мови, спрямований на розвиток базових
предметних компетенцій мовної особистості учня, передбачає створення внутрішніх
мотивів, що визначають готовність його до такої навчально-пізнавальної
діяльності, в основі якої лежать компетентності; формування розуміння суті мовних
компетентностей як мети – результату мовної освіти; вироблення суб'єктивного
досвіду застосування предметних компетенцій під час мовленнєвих завдань у різних
навчальних і життєвих соціально-комунікативних ситуаціях; використання
рефлексії, аналізу власної навчальної діяльності і її результатів.
Компетентнісний підхід в освіті спрямовує освітній
процес на формування ключових і предметної компетентностей. Державний стандарт
базової і повної загальної середньої освіти визначає такий перелік ключових компетентностей: уміння
вчитися протягом життя, спілкування рідною/державною й іноземними мовами,
математична, компетентності у природничих науках і технологіях,
інформаційно-комунікаційна, соціальна і громадянська, здоров'язбережувальна,
загальнокультурна, підприємницька, а також як предметну називає комунікативну.
Отже,
компетентнісний підхід до навчання української мови орієнтує викладача на
використання перспективних технологій, на добір ефективних методів формування
національно свідомої компетентної мовної особистості.
Розвиток мовлення є складовою частиною формування мовної особистості. Не
можна визнати учня грамотним доти, поки він не виявить грамотність у власному мовленні.
Показником мовленнєвого розвитку учнів є їхні усні та письмові висловлювання,
передусім самостійні творчі роботи. Так, у творі виявляється комплекс
найрізноманітніших мовних умінь і навичок користуватися наявним запасом слів,
правильно будувати різні за структурою речення та доцільно використовувати їх
на практиці.
Як засіб підвищення грамотності учнів використовую навчальне редагування.
Редагування як навчальна вправа полягає в тому, що учні, проаналізувавши вихідний
матеріал, вносять у нього певні зміни з урахуванням найрізноманітніших факторів.
Вправи такого типу застосовую і на уроках мови і в позаурочній роботі. Вважаю
за необхідне вміння учнів бачити допущені помилки та вміти їх виправляти, а
отже не допускати у власному мовленні. Явище білінгвізму, вживання кальок,
суржик – це сьогоднішній день нашого мовлення. Отож, своїх учнів навчаю не бути
байдужими не лише до свого мовлення, а й до мовлення оточуючих. «Виправ помилку»,
«Відредагуй», «Переклад з української на…українську» – це ті вправи, які постійно
присутні на уроках з мови.
На своїх уроках також
практикую використання нестандартних творчих форм роботи. До них належать ігри, шаради, розв’язування кроссенсів,
складання пазлів, мовні та літературні аукціони, турніри. Наприклад: метод
придумування (Як би склалася доля…?; напишіть
власне закінчення повісті…). Пропоную учням виступити у ролі співавтора
(спробуйте себе в ролі співавтора – напишіть власну строфу…). «Майстер слова»:
скласти твір-мініатюру або речення,слова в яких починалися на одну й ту саму
літеру. (Зимою земля засніжена. Завірюха – заметіль звіром завиває. Замела
заметами землю, закувала зелені зарості. Замерзають зимою звірі. Згадають зелені
запаси – зігріваються. Або написати твір
за початком (наприклад, «Падав торішній сніг…»). Метод
перевтілення: учні мають можливість осягнути почуття іншої людини (Уявіть, що
ви – ….». Що б ви зробили на місці героя ?, або уявіть себе ведучим популярного інтелектуального шоу. Придумайте й
проведіть з одногрупниками лінгвістичну
гру про частини мови. Використайте свої знання про їх ознаки). Цікавою формою
роботи є створення постерів та емблем за
прочитаним твором.
Такі форми роботи не лише
дають змогу засвоїти програмовий матеріал, але й зробити це у цікавій, ігровій
формі, бонавчання повинно приносити радість, викликати задоволення.
Під час своєї роботи
прагну не тільки навчити учнів застосовувати правила на практиці, а й вчу їх вчитися,
працювати самостійно. Намагаюся виховати у них любов до слова і за допомогою словників,
часто нагадуючи їм слова Максима Рильського:
Не бійтесь заглядати у словник.
Це пишний яр, а не сумне провалля.
Хочу наголосити на умовах, які
забезпечують ефективність компетентнісного підходу до навчання української мови
та літератури:
Немає коментарів:
Дописати коментар