Місце роботи: Староосотська філія КЗ “Олександрівський ліцей №1”
Посада: учитель української мови і літератури
Освіта: Кіровоградський державний педагогічний університет імені В.Винниченка, 2003
Кваліфікаційна категорія: спеціаліст І категорії
Методична робота: член ФОП суспільно-гуманітарних дисциплін, голова ФО класних керівників
З
огляду на запит часу актуальною є проблема опанування комп’ютера учнями та
запровадження комп’ютерних технологій у навчальний процес. Комп’ютерні
технології, увібравши в себе елементи різних методик
(особистісно-орієнтованого, розвивального, проектного навчання) надають кожному
учневі, спираючись на його інтереси, здібності, особисті цінності й
суб’єктивний досвід, можливість самореалізації в пізнавальній та інших видах
діяльності, створюють комфортні умови для самовизначення особистості в
інформаційному суспільстві. Кожен учитель намагається стежити і встигати за
розвитком науково-технічного прогресу.
Тому головним питанням у методиці є опанування
учнями умінь і навичок саморозвитку особистості, визнання необхідності освіти
протягом усього життя людини. Все це визначає необхідність широкого
використання ІКТ у системі освіти в цілому та при викладанні української мови
та літератури зокрема.
Використання
нових інформаційних технологій у навчанні дозволяє розглядати учня як
центральну фігуру освітнього процесу, і веде до зміни стилю взаємин між його
суб'єктами. При цьому вчитель перестає бути основним джерелом інформації і
займає позицію людини, що організовує самостійну і пізнавальну діяльність учнів
і керує нею. Тому використання інформаційних і комунікаційних технологій (ІКТ)
в навчальному процесі є актуальною проблемою сучасної шкільної освіти.
У своїй
діяльності застосовую такі типи мультимедійних засобів, як:
• інтелектуальні
ігри, вікторини;
• таблиці, графіки,
діаграми, схеми;
• відкриті, закриті, комбіновані тести;
• інтерактивні
кросворди;
• комп’ютерні
диктанти;
• презентації,
публікації, інформаційні бюлетені;
• віртуальні
екскурсії, подорожі;
• навчальні і художні
фільми;
• конструктори
уроків.
Інформаційно-комунікаційні
та мультимедійні технології у рамках шкільної освіти використовую на різних етапах одного уроку: у
процесі перевірки домашнього завдання, під час актуалізації опорних знань
учнів, мотивації навчальної діяльності учнів, вивчення нового матеріалу,
закріплення.
При
застосуванні інформаційно-комунікаційних технологій на уроках української мови
і літератури я чітко визначаю можливості використання комп’ютерних технологій і
враховую в практичній діяльності:
-
По-перше, намагаюся задіяти в роботі на уроці не тільки здібних
учнів, а й тих, які мають досягнення середнього й достатнього рівнів;
-
По-друге, визначаю можливості комп’ютера на різних етапах уроку, а
саме комп’ютерні технології (ІКТ)
Використання інформаційно-комунікаційних технологій роблять
урок цікавим, адже вони яскраві і надовго запам’ятовуються, створюють позитивну
атмосферу. Використовую їх під час вивчення нового матеріалу; під час
узагальнення і систематизації знань; повторення; контролю засвоєного матеріалу. Інформаційно-комунікаційні технології
навчання поєдную з апробованими, результативними технологіями:
- інтерактивним
навчанням;
- навчанням як
дослідження;
- проектною
технологією;
- проблемним
навчанням;
- сугестивною технологією.
Застосовую в роботі
перегляди фільмів або їх фрагментів з прочитаними програмовими текстами,
наприклад «Тіні забутих предків» за повістю М.Коцюбинського, «Наталка Полтавка»
за І.Котляревським, «Захар Беркут» за І.Я.Франком та інші. Це дає можливість не
тільки опрацювати сюжет твору, але й порівняти літературний твір і фільм.
Використовую записи телепередач про письменників, що вивчаються у шкільному
курсі української літератури.
Зацікавлюю учнів матеріалом уроку, створюючи власні
мультимедійні проєкти з обраної теми. Для цього використовую різні види
проєктів:
- дослідницькі;
- творчі;
- рольові,
ігрові;
- інформаційні;
- практично-організаційні.
На уроках-проєктах
учні вчаться самостійно представляти, структурувати і виражати
свої знання, що дозволяє закріпити й поглибити їх, підвищити рівень оволодіння
вміннями й навичками, головною з яких буде здатність знайти, дослідити та
опрацювати самостійно інформацію та презентувати її на уроці (дослідницький
метод роботи), а також здатність критично осмислити інформацію (аналітичний
метод роботи), відпрацювати мовні навички. Також, такий вид діяльності сприяє
розвитку в учнів умінь працювати в різних групах, тим самим формуючи
особистісні якості (взаєморозуміння, взаємоповагу, відповідальність);
інформаційно-технологічної культури (знання, уміння і навички використання
інформації з різних джерел, навички роботи з інформаційно-комунікаційними
технологіями); структурування знань шляхом встановлення міжпредметних зв’язків;
мотивації до навчання та самонавчання.
Урок
– віртуальна екскурсія - це уявна
мандрівка до музею чи виставки. Для організації такого уроку ми з учнями
складаємо маршрут, визначаємо джерела пошуку інформації. Наступний крок -
організація роботи з одержаною інформацією, результатом якої є творчі роботи:
повідомлення, презентація, заповнена таблиця, відповіді на питання тощо. А це,
безперечно, сприяє формуванню самоосвітньої, комунікативної, інформаційної,
полікультурної компетентностей учнів.
Таким чином, використання ІКТ та мережі Інтернет на
уроках української мови та літератури
забезпечує підвищення пізнавального інтересу учнів до вивчення предмета,
формуються у них навички пошуку, аналізу
і використання інформації, що ведуть до підвищення якості процесу навчання і
сприяють формуванню в учня ключових компетенцій.
№ п\п
|
Етапи діяльності
|
Зміст діяльності
|
1.
|
Підготовка.
Визначення теми і мети проекту
|
Учні: обговорення, пошук інформації.
Вчитель: заява задуму, мотивація, допомога в постановці завдань.
|
2.
|
Планування:
а) визначення джерел, засобів збору, методів аналізу інформації, засобів представлення результатів;
б) установлення критеріїв оцінки результату і процесу.
|
Учні: формулюють завдання і виробляють план дій.
Вчитель: коректує, пропонує ідеї, висуває пропозиції.
|
3.
|
Збір інформації (спостереження, робота з літературою, анкетування, експеримент)
|
Учні: збирають інформацію.
Вчитель: спостерігає, непрямо керує діяльністю.
|
4.
|
Аналіз.
Аналіз інформації, формулювання висновків.
|
Учні: аналізують інформацію.
Вчитель: коректує, спостерігає, радить.
|
5.
|
Подання та оцінка результатів (усний або письмовий звіт та оцінка результатів і процесу дослідження за вчасно встановленими критеріями).
|
Вчитель і учні беруть участь у колективному обговоренні, оцінюють зусилля, використані можливості, творчий підхід.
|
Немає коментарів:
Дописати коментар